Ekspozycja plakatów ze zbiorów Wielkopolskiego Muzeum Niepodległości, które pochodzą z okresu PRL-u. Przestrzeń ekspozycyjna została podzielona tematycznie na trzy części.
W pierwszej sali pokazujemy plakaty, które stworzone zostały zgodnie z doktryną socrealistyczną, obowiązującą w sztuce polskiej w pierwszej połowie lat 50. Prace te w swojej formie typowo propagandowe mówią m.in. o walce z wrogiem, o potrzebie odbudowy kraju ze zniszczeń wojennych, nawołują do realizacji planów społeczno-gospodarczych, do pracy na rzecz państwa socjalistycznego.
W drugim pomieszczeniu zaprezentowane zostały plakaty filmowe. Równolegle z Polską Szkoła Filmową rozwijała się tzw. polska szkoła plakatu, jej przedstawiciele tworzyli m.in. plakaty do filmów pozbawione aspektu ideologicznego, jakim charakteryzował się plakat polityczny i agitacyjny. W tej dziedzinie istniała znacznie większa wolność artystyczna.
Ostatnia sala to tzw. sala odwilżowa. Znajdują się tutaj obrazy Alfreda Lenicy, z lat 50., a więc teoretyczne z okresu, kiedy obowiązywał socrealizm, jednak formalnie zupełnie nieprzystające do kanonu. Prezentujemy tutaj także plakaty stworzone przez Rosława Szaybo i Romana Cieślewicza, które wprawdzie zachęcają do udziału w PRL-owskich świętach narodowych, jednak są całkowicie pozbawione cech stylu socrealistycznego. Zostały bowiem stworzone w latach 60., a więc w okresie tzw. odwilży, która w polskiej sztuce zaczęła się w roku 1955. Do okresu politycznej odwilży tematycznie nawiązuje działo Edwarda Dwurnika „Poznań 1956”, które zostało stworzone w 2006 roku z okazji 60. rocznicy Poznańskiego Czerwca 1956.
We wszystkich wnętrzach galeryjnych prezentujemy meble z lat 50., 60. i 70., które są przykładami rozwijającego się od lat 50. polskiego designu i nadają galeryjnym salom charakter polskich mieszkań z okresu PRL-u.
Kuratorki wystawy i autorki Galerii Plakatu – Kinga Przyborowska i Maria Skrzypczak
Słupska 62, 60-458 Poznań
tel.: +48 (61) 8529 464
e-mail: slupska@wmn.poznan.pl