Kolaż składający się z logotypów: Wielkopolskiego Muzeum Niepodległości, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Wielkopolski, Instytucji Kultury Samorządu Województwa Wielkopolskiego

Samochód terenowy Dodge WC-52

Muzeum

Uzbrojenia

Samochód terenowy Dodge WC-52

Samochód terenowy Dodge WC-52

Odsłuchaj

Przeczytaj

Samochód terenowy Dodge [dodż] WC-52 to wielozadaniowa lekka ciężarówka o ładowności ¾ tony. Produkowano ją w Ameryce i w ramach Lend-lease act [lend-liz akt] dostarczano podczas II wojny światowej zarówno na front zachodni, jak i do ZSRR, skąd trafiała do Polski. Dodge był powszechnie wykorzystywany i ceniony w czasie II wojny światowej ze względu na solidność konstrukcji. Bywał używany jako zwykła ciężarówka, pojazd do przewożenia uzbrojenia czy ambulans. Litery WC w nazwie wskazują, że samochód powstał w 1941 roku lub później.

Dodge to pojazd zbudowany z kanciastych brył – poza wygiętymi w owal błotnikami przednich kół inne elementy jego konstrukcji oparte są na liniach prostych. Zwiększa to wrażenie masywności ciężarówki. Samochód składa się z trzech zasadniczych części: przedniej, w której mieści się ukryty pod trapezową maską silnik, środkowej – szoferki, oraz tylnej, przeznaczonej do przewozu ładunku lub pasażerów. Całość osadzono na stalowej ramie tworzącej podwozie. Cztery koła ciężarówki są wysokie, a ich opony mają wyraźny gruby bieżnik. Dodge nie miał stałego, sztywnego pokrycia części dachowej, a jedynie bawełnianą, brezentową osłonę o grubym splocie, zwaną plandeką, zapewniającą ochronę przed różnorodnymi warunkami pogodowymi. W razie potrzeby można podwijać boki osłony lub całkowicie ją zdjąć, np. gdy trzeba przewieźć ładunek o dużych gabarytach. Plandeka mocowana jest do pojazdu za pomocą metalowych zaczepów, skórzanych pasków zapinanych na sprzączki oraz linek wiązanych do haków w karoserii auta. Cały pojazd pomalowano farbą w odcieniu ciemnej zieleni, również plandeka jest w tym kolorze.

Dodge może poruszać się w ciężkich warunkach. Świadczy o tym kilka elementów jego budowy. Prócz wspomnianych wcześniej szerokich kół także znajdująca się na przodzie pojazdu wyciągarka, umieszczona poziomo pomiędzy dwoma częściami solidnego zderzaka, wykonanego z grubych stalowych elementów. To metalowy walec, szpula z nawiniętą stalową liną. Urządzenie posiada napęd mechaniczny, to oznacza, że napędza je silnik pojazdu. Pozwala ono wydobyć pojazd, który ugrzązł w trudnym terenie. W tym celu należy rozwinąć linę i zamocować ją do jakiegoś trwałego obiektu w terenie, np. drzewa lub do innego pojazdu. Po uruchomieniu wyciągarki nawijająca się z dużą siłą na szpulę lina pozwala na wyjazd np. z głębokiego grząskiego błota, leja po bombie lub rowu. Powyżej zderzaka, przed maską znajdują się solidne stalowe osłony, wykonane z płaskowników oraz prętów. Chronią one wrażliwe części pojazdu przed uszkodzeniami. Za centralną, prostokątną osłoną znajduje się chłodnica. Natomiast umieszczone po obu jej stronach mniejsze elementy o zaokrąglonych krawędziach chronią reflektory pojazdu.

Dodge obok normalnych świateł drogowych posiada również pojedynczy specjalny reflektor do jazdy w nocy nazywany notkiem. Dla osoby stojącej naprzeciw pojazdu jest on widoczny obok prawego reflektora. Posiada dodatkowy daszek i przesłonę. Dzięki temu reflektor daje wąski snop światła, który trudniej dostrzec z daleka i z góry. Utrudnia to wykrycie poruszającego się w nocy pojazdu w warunkach przyfrontowych, w sytuacji, gdy nieprzyjaciel prowadzi obserwację terenu z powietrza.

Dwuosobowa szoferka ciężarówki jest osłonięta dwuelementową, prostokątną szybą, którą w czasie upału można złożyć w przód. Na masce znajdują się specjalne podkładki ze skórzaną wyściółką, które zapobiegają uszkodzeniu tak złożonej szyby podczas jazdy. W szoferce nie ma drzwi, tylko specjalne brezentowe pasy, rozpinane podczas jazdy. Taśmy zapinane są na metalowe haki znajdujące się na ich końcach do stalowych oczek w bokach pojazdu.

Dodge miał możliwość zabrania dodatkowego zapasu paliwa i wody. Z lewej strony do błotnika przedniego koła, będącego jednocześnie stopniem wejściowym do szoferki, zamocowano w uchwytach dwa kanistry o pojemności 20 litrów każdy. Z drugiej strony pojazdu nie ma kanistrów. Znajduje się tam koło zapasowe. Jego umiejscowienie to charakterystyczna cecha tego auta. W pobliżu koła zapasowego znajduje się okrągłe lusterko boczne. Na drugim boku pojazdu nie ma takiego lusterka.

Po obu stronach maski, w jej górnej części namalowano symetrycznie białe litery USA oraz numer 20238173.

Dane o obiekcie

Język: polski
Czas trwania nagrania: 5:30
Lokalizacja: Muzeum Uzbrojenia
Wymiary: Masa: 2517 kg Długość: 4,47 m Szerokość: 2,11 m Wysokość: 2,16 m

Galeria

Dofinasowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Logo UE